8966

استاندارد ملی برای روغن خوراکی و کنجاله کاملینا (محصول یافته های تحقیقاتی دانشگاه رازی)

 

تدوین استاندارد ملی برای روغن خوراکی و کنجاله کاملینا (محصول یافته های تحقیقاتی دانشگاه رازی) با حضور آقای دکتر دانیال کهریزی در کمیته تدوین استاندارد های مربوطه

کاملینا یکی از گیاهان دانه روغنی است که در شرایط کم آبی، سازگاری خوبی از خود نشان می دهد. این گیاه برای اولین بار در کشور توسط آقای دکتر دانیال کهریزی عضو هیات علمی دانشگاه رازی مورد به نژادی قرار گرفت و حاصل نتایج تحقیقاتی این عضو هیات علمی، با تایید شورای ملی معرفی رقم کشور منجر به ثبت ملی اولین رقم کاملینا به نام "سهیل" در سال ۱۳۹۶ به شماره ثبت ۲۰۰/۵۴۹۰ و کد رقم ۱.۲.۷.۱ شد. هم اکنون این رقم در سطح ۷۰۰ هکتار در اراضی کشور کشت شده است و هدف وزارت جهاد کشاورزی، کشت این گیاه در سال آینده زراعی در سطح ۱۰ هزار هکتار می باشد.

از شش سال پیش مکاتبات دانشگاه رازی با سازمان ملی استاندارد جهت تدوین استاندارد ملی روغن و کنجاله کاملینا انجام شد و پس از ۵ سال آزمایش و آنالیزهای مختلف و دقیق در پژوهشگاه ملی استاندارد کشور و همچنین دانشگاههای علوم پزشکی، مشخص گردید که روغن این گیاه قابلیت خوراکی برای انسان دارد و هیچگونه حساسیت، سمیت و یا عوارض سوئی را به دنبال ندارد. همچین قابلیت وارد کردن کنجاله این گیاه در رژیم غذایی دام، طیور و آبزیان هم توسط تیم های مختلف تحقیقاتی در دانشگاه رازی و مراکز تحقیقاتی به اثبات رسید.

خوشبختانه در اردیبهشت ۱۳۹۹ استاندارد ملی روغن خوراکی (با کد ICS: ۶۷.۲۰۰.۲۰ ) و کنجاله کاملینا (با کد ICS:۶۵.۱۲۰ ) در دو کمیته مختلف تدوین گردید و در نهایت شورای ملی تدوین استاندارد هر دو را تایید نمود.  لازم به ذکر است که آقای دکتر دانیال کهریزی عضو محترم هیات علمی پردیس کشاورزی و منابع طبیعی دانشگاه رازی در هر دو کمیته فنی تدوین استاندارد عضویت داشته اند.

لازم به ذکر است که در حال حاضر رقم سهیل تنها رقم ثبت شده کاملینا در کشور می باشد که جزء اولویتهای وزرات جهاد کشاورزی جهت کشت در زراعت دیم و ستاد ملی توسعه زیست فناوری برای تحقیقات می باشد. پیش بینی می شود که تیم تحقیقاتی با مدیریت آقای دکتر دانیال کهریزی در سال ۱۴۰۰ دومین رقم کاملینا را ثبت و معرفی نماید.

 


شناسه : 1478635